DRUHÝ KROK (v originále SECOND STEP) je preventivní program pro MŠ a 1. stupeň ZŠ, který vychází z tzv. sociálně-emocionálního učení. V rámci tohoto programu se děti za podpory vyškolených pedagogických pracovníků učí být empatickými, vcítit se do situace druhého, dobře komunikovat s ostatními, řešit konflikty, neubližovat druhým a zvládat agresi a hněv.
Druhý krok je běžnou součástí vyučování mnohých mateřských a základních škol ve světě, např. ve Finsku, Německu, Dánsku, Norsku, Švédsku, Velké Británii, Rakousku, Islandu, Lotyšsku, Kanadě, USA, Japonsku či Austrálii.
Část výsledků rozsáhlého výzkumného projektu byla představena veřejnosti v odborných článcích:
Palová, K., Smékalová, E., Faastová, D., Chobotská, T. (2017). Program Druhý krok jako podpora rozvoje tvořivosti a sebepojetí dětí mladšího školního věku. Psychologie a její kontexty.
Smékalová, E., Palová, K. (2016). Sociálně-emocionální učení na českých školách a preventivní program Druhý krok. Adiktologie.
Výsledky zahraničních výzkumných týmů, které se zabývají touto problematikou, lze nalézt na webových stránkách Committee for Children a občanského sdružení OZ PROFKREATIS plus.
Smyslem programu je rozvoj primární prevence spolu s klíčovými kompetencemi danými rámcovým vzdělávacím programem. Určen je pro děti předškolního věku a žáky 1. stupně ZŠ.
Cílem programu je rozvíjet empatii u dětí, snižovat agresi a agresivitu na školách, zvýšit toleranci k odlišnostem a zlepšit spolupráci školy a rodiny.
Prostředkem je trénink empatie, ovládání impulzivity a řešení problémů a zvládání hněvu.