Na semináři zaznělo mnoho zajímavého a jak to tak bývá, na spoustu dalších tipů bylo odkázáno pro následné samostudium. Asi nikoho nepřekvapí, že vše začíná u nás samotných. Teprve člověk (a tedy i pedagog), který vědomě pečuje o své potřeby a svůj stav klidu, dokáže regulovat neklid kolem sebe a nepohodu konkrétních jednotlivců (například žáků). Proto je důležité si ordinovat raději kratší, ale častěji v průběhu dne záblesky pohody (hluboký nádech, pohled z okna, ti šťastnější ticho nebo procházku, jídlo, pití, čas pro sebe, vše završeno spánkem) a nečekat až se to nakupí. Jak se říká: „Plynovou masku musíte nasadit nejdříve sobě.“
Účastníci si mohli ujasnit fáze, kterými může každý z nás procházet – klid, ostražitost, znepokojení, strach, zděšení a jaké mají vědomé i nevědomé dopady. Základní pravidlo bylo, umět si emoci pojmenovat a následně byly rozebírány možné techniky a strategie zklidnění. Vřele doporučujeme osvojení pár metod. Začít je možné prostým hlubokým nádechem nosem a výdechem našpulenou pusou. V nabídce je samozřejmě také řada pomůcek pro senzomotorickou regulaci (doufám, že si ten název dobře pamatuji).
Pro online setkání jako pro každé jiné platí následující doporučení: společné stanovení cílů, jasná struktura, vizualizace, možnost volby, propojovat s reálem, pocit kontroly a s tím spojené bezpečí, formativní zpětná vazba , závěrečná reflexe a pochopitelně oslava dovršení.
Další inspiraci naleznete na www.cosiv.cz
Leták Dítě v ohrožení ZDE
Podpora duševního zdraví a podpora pozitivního chování v online prostředí
Termín: 19.2. 13:00 - 15:30 hod.
Lektoři: Mgr. Klára Laurenčíková, PhDr. Lenka Felcmanová, PhD., Mgr. Anna Kubíčková, Česká odborná společnost pro inkluzivní vzdělávání