V průvodním mailu mimo jiné píše: „Slýchám názory, že bude nutné rychle dohnat zameškané učivo a nebude čas na práci s třídním kolektivem, ale opak je podle odborníků pravdou. Podle nich bude důležitá právě prevence, práce se vztahy ve třídě, podpora traumatizovaných žáků.“
Zástupci organizace OSPRCH si pokládají následující otázky: Co tedy bude důležité ve školách, pokud se děti vrátí z domácí izolace do škol ještě před ukončením školního roku? Zkontrolovat, co se děti naučily při domácím vzdělávání? Doplnit základní učivo a dopsat písemky? Věnovat pozornost vztahům mezi dětmi? Zjistit, jak děti prožívaly tuto krizovou situaci, kterou karanténa a s ní spojená izolace bezesporu je? A hned si odpovídají. Návrat do školy v této době je výrazně jiná situace než návrat po „klasických“ letních prázdninách. Domníváme se, že k dětem bude nutné přistupovat jako k lidem, kteří zažili krizi (absenci sociálních kontaktů, vztahů a vazeb, samotu, dlouhodobé jednostranné trávení času, odmítání, strach o život svůj či život svého blízkého apod.).
Takoví lidé potřebují zejména podporu a pochopení, přijetí a vztah. Vztah a podporu musíme být připraveni nabídnout, pokud chceme, aby třída začala brzy opět fungovat jako kohezní a emočně pozitivně laděný kolektiv, který zvládá plnit školní nároky. Učitelé se musí připravit na to, že se jim výše uvedená témata budou objevovat ve výuce, budou rozptylovat pozornost žáků a způsobovat neklid, nesoustředění a jiné myšlenky, než které jsou z pohledu pedagoga žádoucí.
I když se nyní může zdát, že všechny aktivity kromě učení půjdou ve školách stranou, opak by měl být pravdou, pokud nám záleží na dětech, a zároveň na jejich učitelích. Odkaz na celý text naleznete také na našem webu. Podobně doporučujeme k přečtení materiál „Až se sejdeme ve škole“ z dílny mateřské školy a jeslí Bambíno a základní školy Square, za podpory Poradny Vigvam, ve kterém naleznete další metodické tipy a inspirace.
Materiály shromážděné Kamilou Tóthovou, které patří velký dík za jejich zprostředkování naleznete zde.