Asi „nejalternativnější“ námět, který zazněl na setkání učitelek mateřských škol a jednoho učitele základní školy s pěti reprezentanty proudů v předškolním vzdělávání. Akce s podtitulem "každé dítě je jiné a v něčem dobré, to samé platí pro mateřské školy" proběhla na radnici v Chomutově 1. června 2017.
Účastníci měli možnost diskutovat o hodnotách, cílech a metodách práce ve státních, lesních, waldorfských, svobodných, a mateřských a základních školách vzdělávajících v programu Začít spolu.
Tyto směry byly reprezentovány následujícími panelisty:
Jitka Pouliková – pedagožka v Lesní školce Svatošky Karlovy Vary, navštivte zde
Silvie Kubová – ředitelka Waldorfské školy Dobromysl Plzeň a třídní učitelka Petra Holečková, navštivte zde
Pavel Kraemer – ředitel Institutu na podporu inovativní vzdělávání bude reprezentovat tzv. svobodné školy, Praha, navštivte zde
Diana Roubová – ředitelka Základní a Mateřské školy Začít spolu Kadaň, navštivte zde
Irena Kopecká – ředitelka Mateřské školy Chomutov, navštivte zde
V rámci vymezeného času nebylo možné obsáhnout nabízené alternativy v dostatečném rozsahu a tak došlo na domlouvání další spolupráce, která by umožnila sdílet zkušenosti a následně je přenášet do praxe škol na Chomutovsku.
Pozvánka na „bahnění“ dětí i dospělých zazněla z úst paní Jitky Poulíkové ze Svatošského ráje. Lesní školky nabízejí dětem možnost pobytu v přírodě po celý den a celý rok a jsou dokonale přirozeným místem pro rozvoj hrubé a jemné motoriky. Řeka, srub, koně a žádný signál, silné propojení dítěte a přírody a příležitost pro sledování a reflektování nálad s ohledem na změny například v průběhu ročních období. To je osvědčený recept nejen pro zdravější, šikovnější a spokojenější děti, ale také učitele. Ten je spíše průvodcem a spolupracuje se skupinou často formou intuitivního vzdělávání a s ohledem na poptávku dětí. Děti řeší skupinově vzniklé problémy. I úzkostní rodiče jsou vítáni, ale počítejte s tím, že domu budou chodit s přírodou nejen v duši a hlavě, ale také na šatičkách. Hygiena to schvaluje;-).
Dobíjení energie ve třídách nabízí mimo jiné učitelům waldorfský proud, který je aplikován v Plzni na základní škole Dobromysl paní ředitelky Silvie Kubové. V krásném a upraveném prostředí waldorfských škol a školek nenajdete žádné umělé hmoty. Od nábytku po pomůcky naleznete pouze přírodní materiály. Výsledky stojí na metodách aplikovaných již téměř sto let, akcentu umění, na intenzivní spolupráci s rodiči a především na zralých osobnostech učitelů, kteří jsou laskaví, autentičtí a nadšení, což děti s chutí zrcadlí. Díky rozmanité nabídce vzdělávacího obsahu dostává každé dítě šanci v něčem vyniknout – smazává se tak rozdíl mezi méně a více nadanými nebo zručnými.
Maximální volnost a absolutní svobodu nabízejí svobodné a demokratické školy, jejíž zástupci jsou přesvědčení, že každé dítě ví samo a nejlépe, co potřebuje a skrze přirozený zájem o svět kolem sebe dosahuje kompetencí nutných pro kvalitní život v rychle se měnícím světě. O zkušenosti z desítek podobných škol, ale také o alternativních rodičích žijících v „iluzi“ hovořil Pavel Kraemer z Institutu pro podporu inovativního vzdělávání z Prahy. Aby vize svobodných škol mohla být naplněna, je nutné vytvořit bezpečné prostředí, které umožní dítěti odpíchnout se od svých představ a potřeb spíše, než od ambicí a tužeb rodičů nebo učitelů, které následně odvádějí děti od své cesty a svádějí je na cestu přizpůsobování se a vycházení vstříc autoritám nebo jejich konfrontaci. Ve svobodných školách neplatí jedna norma, ke které se musí v konkurenčním prostředí děti propracovat. Kde je jinakost normou, nebují šikana.
Děti fungují samostatně a nepotřebují „řídící jednotky“, přesto dosahují v rámci dohodnutých pravidel platících pro děti i dospělé, přes tzv. centra aktivit všech povinných kompetencí a znalostí ve školách aplikujících program Začít spolu, který v panelu reprezentovala paní ředitelka Diana Roubová z Kadaně ze spolku Začít spolu. O jablku se zde ve stejný čas můžete učit skrze jeho krájení, malování, modelování, počítání nebo hledání v knize a následně se spolužáky sdílet své objevy. Nejen třídy samotné, ale celý prostor školy včetně chodeb a šaten je místem pro vzdělávání a spolupráci. V Kadani se nebojí děti udělat chybu a požádat o pomoc kamarády nebo učitele. Od dospělých neuslyšíte „nedělejte, neutíkej, necákej, nehluč“, dá se to říci totiž i jinak a účinněji. Smíšené třídy i o dvaceti čtyřech žácích žijí poznáváním. Jde to díky „správně“ důsledným učitelům a k zodpovědnosti vedenými dítky.
Chvála na Rámcový vzdělávací program a jeho autory zazněla z úst paní ředitelky Ireny Kopecké. Ten dává dostatečný prostor pro průběžné upravování vzdělávacího obsahu tak, aby byl zajištěn komplexní rozvoj dítěte. Paní ředitelka poděkovala všem účastníkům a vyzdvihla jejich zájem o nové metody a směry, který by bylo možné zavádět i do praxe státních škol. Zdůraznila nelehkou, ale naprosto klíčovou roli učitele, který musí umět děti zaujmout a podporovat jejich chuť se vzdělávat. Na podporu pedagogických týmu proto již řadu let fungují tzv. metodické sekce, v rámci kterých se scházejí a sdílejí zkušenosti zájemci ze čtrnácti zařízení, které jsou sdruženy pod hlavičkou Mateřská škola Chomutov. Stejně jako v jiných oblastech lidského života se i v Panelu alternativ velmi osvědčilo paní ředitelkou zmíněné umění naslouchat, respektovat druhého a nebýt za každou cenu oponentem.
Troufám si tvrdit, že obecná shoda panovala nad základními hodnotami – svobodné a nemanipulovatelné dítě, zodpovědné za sebe a okolí, a především šťastné, se smyslem pro pravdu, krásu a dobro. Rozdíl byl patrný snad jen v prostředcích a vzdálenosti od vysněného ideálu. Diskusi a srovnávání výsledků v oblasti výchovy a vzdělání různých proudů se budeme pokoušet i nadále rozvíjet, aby rodiče měli do budoucna co nejkvalitnější a nejpestřejší nabídku pro své ratolesti a děti zažívaly jen radost z učení a mohly tak realizovat přirozenou touhu po porozumění.
S laskavým a autentickým učitelem alias průvodcem podporovaným svým ředitelem je to hračka. Ten se o pracovní smlouvu bát nemusí ;-).