MAP Chomutovsko

Nápady z prvního kola pracovních skupin MAP

Nápady z prvního kola pracovních skupi 1

Členové popsali silné, slabé stránky, příležitosti a rizika a formulovali priority pro naplnění naší vize, která říká, že UČITEL MÁ NEJLEPŠÍ DOSTUPNÝ SERVIS.

Milí přátelé,

 

dovoluji si zveřejnit shrnutí a v přílohách kompletní výstupy z prvního kola všech pracovních skupin.

 

Stihlo se toho díky řadě z vás spoustu, ale i tak budu moc vděčný, pokud si uděláte chvilku a budete připomínkovat a doplňovat priority a silné, slabé stránky, příležitosti a rizika. Připomínám, že se snažíme postihnout situaci v celém ORP Chomutov.

 

Zároveň připojuji k názvu každé pracovní skupiny termín druhého kola, na který všechny srdečně zvu. Místo zůstává stejné – zasedací místnost č.28 na starobylé radnici na náměstí 1.máje 1 v Chomutově.

 

Naším úkolem bude dotáhnout resty (SWOT a priority), zapracovat došlé připomínky, obodovat položky v kvadrantech, doformulovat navržené priority, navrhnout indikátory a strategie. Čímž bychom měli hotovo.

 

Upozorňuji, že jsme po dohodě s vámi vytvořili novou pracovní skupinu, která zahrnuje ČTENÁŘSKOU GRAMOTNOST A ROZVOJ KULTURNÍHO POVĚDOMÍ A VYJÁDŘENÍ DĚTÍ A ŽÁKŮ.

 


 

Předškolní vzdělávání – dostupnost, kvalita a inkluze - úterý 19. 4. 2016 od 13 hodin

Výběr ze SWOT analýzy

Platí podle Vás, že mateřské školy umějí komunikovat s rodiči, dětmi i pedagogy a reflektují jejich potřeby a že prožitkové učení a dramatická výchova má silnou tradici? Nebo že mateřské školy mimo jiné z finančních důvodů  nenakupují aktuální literaturu a multimédia pro rozvoj čtenářské a matematické pregramotnosti, nedokáží přijmout ke vzdělávání všechny děti bez rozdílu a rozdíly mezi dětmi nejsou vnímány jako zdroj zkušeností a příležitostí k vlastnímu seberozvoji? Je podle Vás nutné spolupracovat v rámci celého území obce s rozšířenou působností Chomutov? Jsou hlavní hrozbou nedostatečná osvěta v oblasti inkluze, nesystémová státní finanční podpora a nezájem rodičů?

Výběr z priorit

  • Vedení škol vytvoří podmínky k inkluzivnímu vzdělávání ve školce (systém podpory dětí se SVP, odborná, materiální a finanční podpora, DVPP, vzájemné učení a spolupráce pedagogických i nepedagogických pracovníků, pravidelná metodická setkání členů pedagogického sboru…)
  • Školka umožní navazovat vztahy s místními a regionálními školkami a dalšími organizacemi pracujícími s dětmi a rodiči, a se základními školami (sdílení praxe, diskuze, společné akce…)
  • Školky budou systematicky rozvíjet čtenářskou a matematickou pregramotnost a to skrze individuální práci, rozvíjení znalostí učitelů, jejich spoluprací v rámci školy i mezi školami navzájem a disponibilitou materiálního a technického zabezpečení včetně využívání interaktivních pomůcek a metod
  • Ve školkách budou realizovány akce pro děti na podporu ČpG a zvýšení motivace ke čtenářství (např. představení knihovny, klubům, kroužků…, zapojení rodičů, atd.)

Celý výstup ZDE.

 

Matematická gramotnost a digitální kompetence - úterý 19. 4. 2016 od 15 hodin

Výběr ze SWOT analýzy

Podepíšete se pod to, že se všechny školy na území obce s rozšířenou působností Chomutov zapojují do dobře organizovaných matematických soutěží a jsou uspokojivě vybaveny technologiemi? Nebo že školy dostatečně nepodporují individuální práci s žáky s mimořádným zájmem o matematiku a není na školách kvalitně a dostatečně zvyšována finanční gramotnost? Je slabou stránkou oblasti digitálních kompetencí nedostatek vzdělaných pedagogů? Jsou alternativní metody výuky  a odzkoušené interní hospitace příležitostí pro zlepšení? Je hroznou neexistence vzdělávacích center typu libereckého IQ parku?

Výběr z priorit

  • Systematická podpora matematického myšlení
  • Vytvoření nabídky mimoškolních vzdělávacích akcí
  • Průběžné vzdělávání pedagogů v užívání IT technologií od zapojení kabelu po softwarové aktualizace
  • Posílení škol o odborné pracovníky a sdílení zkušeností
  • Dovybavení škol hardwarem i softwarem

 

Celý výstup ZDE.

 

Inkluzivní vzdělávání a podpora dětí a žáků školním neúspěchem, sociální a občanské kompetence - středa 20. 4. 2016 od 13 hodin

Výběr ze SWOT analýzy

Myslíte si, že školy učí všechny žáky uvědomovat si práva a povinnosti? Jednou z hlavních slabých stránek je podle členů pracovní skupiny nedostatek finančních prostředků na podporu žáků se speciálními vzdělávacími potřebami? Vidíte příležitost ve změně školského zákona, která zavádí povinný předškolní ročník a zároveň hrozbu v nedostatku odborných pracovníků?

Výběr z priorit

  • Škola bude umět připravit všechny žáky na bezproblémový přechod na další stupeň vzdělávání (využití speciálních učebnic, pomůcek i kompenzačních; spolupráce pedagogů při výuce s dalšími pedagogy i nepedagogy)
  • Pedagogové budou využívat v komunikaci se žákem popisnou slovní zpětnou vazbu, budou vytvářet prostor k sebehodnocení žáka a k rozvoji jeho motivace ke vzdělávání a vyučující budou schopni realizovat pedagogickou diagnostiku žáků, vyhodnocovat výsledky a v souladu s nimi volit formy a metody výuky, resp. kroky další péče o žáky
  • Škola umožní pedagogům navazovat vztahy s místními a regionálními školami různých úrovní (společné diskuze, sdílení dobré praxe, společné akce)

 

Celý výstup ZDE

 

Rozvoj podnikavosti a iniciativy, polytechnického vzdělávání, kariérové poradenství - středa 20. 4. 2016 od 15 hodin

Výběr ze SWOT analýzy

Víte, že na ZŠ Budovatelů již 10 let běží projekt Fiktivní firma a co u Vás? Dle účastníků pracovní skupiny školy dostatečně neorganizují aktivity na podporu podnikavosti a iniciativy žáků i učitelů a je málo technických dílen a kuchyněk na školách. Jako příležitost byl identifikován počítačový program Ústeckého kraje „Fiktivní firma“ nebo možnost využití vybavenosti SVČ Domečku v Chomutově. Za hrozbu je považován nedostatek výukových materiálů, pomůcek a metodik v oblasti podnikavosti, iniciativy a kreativity. 

Výběr z priorit

  • Škola bude systematicky učit prvkům iniciativy a kreativity, prostředí a přístup pedagogů bude podporovat iniciativu a fantazii (učitelé budou rozvíjet a sdílet své znalosti a uvádět je do praxe)
  • Škola bude učit žáky myslet kriticky, vnímat problémy ve svém okolí a nacházet inovativní řešení, nést rizika i plánovat a řídit projekty s určitými cíli (např. projektové dny, úlohy s více variantním nebo neexistujícím řešením, apod.)
  • Škola bude rozvíjet finanční gramotnost žáků (znát hodnotu peněz, pracovat s úsporami, spravovat záležitosti, znát rizika)
  • Ve škole bude prostor pro pravidelné sdílení zkušeností (dílny nápadů, apod.)

 

Celý výstup ZDE

 

Čtenářská gramotnost a Rozvoj kulturního povědomí a vyjádření - čtvrtek 21.4.2016 od 15 hodin

Viz. původní podklad u inkluze.

 

 

Kompetence pro aktivní užívání cizího jazyka – pátek 22. 4. 2016 od 14,30 hodin

Výběr ze SWOT analýzy

Školy již rozvíjejí chápání života v jiných kulturách. Minimálně však spolupracují s rodilými mluvčími a často nemají učitele cizích jazyků příslušnou aprobaci, svou negativní roli též sehrává stud. Příležitostmi mohou být blízkost Německa, moderní technologie, které přibližují nebo například cizí firmy v průmyslových zónách. Mezi hrozby bylo zařazeno legislativní omezení, které stanoví, že učitelé nesmí na škole vést kroužky.

Výběr z priorit

  • Učitelé obou stupňů budou rozvíjet své znalosti v oblasti jazykové gramotnosti a využívat je ve výuce a sdílet s kolegy (školení v moderních metodách, práce s moderními technologiemi, využívání učebnic, cizojazyčné literatury a dalších materiálů, cizojazyčné koutky a nástěnky)
  • Rozvoj jazykové gramotnosti bude obsahem výuky řady předmětů – rodilí mluvčí spolupracují s předmětovými učiteli
  • Škola bude vytvářet dostatek příležitostí k výměnným pobytům, exkurzím, stážím, výjezdům, návštěvám, přeshraničním telekonferencím atp. pro pedagogy i žáky
  • Škola bude disponovat dostatečným technickým a materiálním zabezpečením pro výuku cizích jazyků (tablety, pracovní sešity, knihy, software ro interaktivní výuku, projektory, PC, NTB, kvalitní reproduktory, sluchátka…)
  • Na školách budou působit rodilí mluvčí
  • Jazyková nabídka ZŠ a SŠ bude sladěna

Celý výstup ZDE

 

Zdroj foto: https://generalassemb.ly/education/positive-design-workshop

Přílohy

1.PS předškola SWOT.docx

1.PS předškola SWOT.docx
Typ souboru: DOCX dokument, Velikost: 17,51 kB

2.PS MG_digi kompetence SWOT.docx

2.PS MG_digi kompetence SWOT.docx
Typ souboru: DOCX dokument, Velikost: 16,08 kB

3.PS Inkluze_občan_kultura_ČG SWOT.docx

3.PS Inkluze_občan_kultura_ČG SWOT.docx
Typ souboru: DOCX dokument, Velikost: 19,5 kB

4.PS Kariéra SWOT.docx

4.PS Kariéra SWOT.docx
Typ souboru: DOCX dokument, Velikost: 18,08 kB

5.PS cizí jazyky SWOT.docx

5.PS cizí jazyky SWOT.docx
Typ souboru: DOCX dokument, Velikost: 16,36 kB
Datum vložení: 14. 4. 2016 11:49
Datum poslední aktualizace: 7. 11. 2017 23:01
Autor: Správce Webu

INSPIRACE aneb stalo

Kalendář

Po Út St Čt So Ne
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 1 2 3 4 5

Exporty do RSS

RSS 0.91 RSS 1.0 RSS 2.0 Atom 1.0
na začátek stránky