Obsah

Šikana – identifikace a prevence.

Typ: ostatní
Šikana – identifikace a prevence.  1Účastníky semináře vysoce hodnocená akce realizovaná společností Jules a Jim, která má s tématem bohaté praktické zkušenosti. Celodenní kurz proběhl ve středu 12. února 2020 od 9 hodin na starobylé radnici v Chomutově. Doporučujeme s ohledem na téma objednání kurzu pro celý učitelský sbor.

Teze zaznamenané z pohledu účastníka:

1. třída je ideální podhoubí pro vznik šikany (stejně jako vězení, armáda nebo) a prakticky v každé takovéto skupině se minimálně v zárodečné podobě prvky „nemocného chování“ objeví, neřešená šikana může končit sebepoškozováním a sebevraždou (Liberec, 2015)

2. škola musí v první řadě zajistit bezpečí a až následně může dobře vzdělávat

3. dobře vedená a zdravá skupina si problém vyřeší sama (třídnické hodiny, komunitní kruhy, neformálně naplňovaná pozice metodika prevence, apod.),

4. když se náznaky šikany odhalí včas, může problém vyřešit zdatný třídní učitel, jeho nejdůležitější rolí však musí být „péče o komunitu“

5. celá problematika vzniku šikany je o vztazích, které se musí od počátku budovat a nastavení norem a klimatu školy a to nejen mezi žáky, ale také mezi učitelem, ředitelem, ve sboru

6. zaručený recept: všichni ve škole (a to včetně nepedagogických pracovníků, ale i rodičů) uznávají stejné hodnoty a pravidla,  vědí, co mají dělat a každý náznak šikany se řeší profesionálně a podle stanovených a ve školním řádu ukotvených postupů

Účastníci se dále seznámili s pravidly bezpečného prostředí, znaky šikanování, pěti krok při zaznamenání projevu šikany, kritéria pro určení stádia šikany a pět stádií šikany, které končí v totalitě.

Z mnoha důležitých myšlenek, které zazněly, vybírám následující:

  • vždycky je záležitostí celé skupiny, nejen těch dvou, má koncepční charakter, je to postupně budovaný systém, sněhová koule, která postupně nabaluje a zasahuje další aktéry (oběti, mlčící nebo mluvící svědky, nohsledy, agresory)
  • učitel nesmí nikdy útočit, shazovat, planě vyhrožovat, vyčítat, poštvávat, navrhovat podejte si ruce (agresor/oběť), neaplikovat kolektivní trest když není možné určit viníka, má garantovat bezpečí, jasně dát najevo jaké jsou hodnoty školy a že za nimi pevně stojí
  • třídnické hodiny nejsou od řešení problémů, ale o budování dobrých vztahů a posilování komunity, maximálně je možné sbírat podněty, s kterými se až následně pracuje (často individuálně), je vhodné ji realizovat minimálně jednou za 14 dní, ideálněji zařadit pevně jako součást rozvrhu (např. hodina etiky, apod.), nebo místo jedné disponibilní hodiny matematiky nebo pokaždé do jiného předmětu anebo v rámci OSV a výchovy ke zdraví kde je nejvýraznější překryv
  • řešení je na generace, musíme zasít, ale sklízet budou jiní

Vytvořeno: 25. 2. 2020
Poslední aktualizace: 25. 2. 2020 12:36
Autor: Správce Webu