K překvapivému závěru došla 4. dubna 2017 paní lektorka doc. PaedDr. Šindelářová Jaromíra, CSc. - žádná specifika ve výuce nejsou.
Jiného názoru jsou učitelé sdruženi například v asociaci učitelů češtiny jako cizího jazyka. Řadu podnětných informací naleznete na jejich webových stránkách WWW.AUCCJ.CZ.
S odkazem právě na stránky asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka si troufám tvrdit, že vzdělávání dětí cizinců má naopak celou řadu specifik, které je nutné pochopit a následně je v praxi reflektovat, abychom mohli vykonávat učitelské poslání na profesionální úrovni.
V úvodu příručky „Začínáme učit češtinu pro děti-cizince“ spoluautorky a editorky Lindy Doleží naleznete následující motto:
„Chceme -li někomu pomoci, musíme mu nejprve porozumět. Nemusím – a ani nemohu – rozumět řeči všech „malých vandrovníků“, které k nám osud zavál, musím se však snažit pochopit jejich duši, jejich způsob myšlení, chování, jejich reakce. Musím se snažit o „vědoucí“ pomoc.“ Naděžda Gjurová
V textu dále se následně dočtete, že pak už nic nebrání tomu, aby se dítě „velice snadno a rychle naučilo jednomu i více jazykům, ovšem za předpokladu, že jim budou pravidelně a dostatečně kvalitně vystaveny. (…) Učitel cizího jazyka u dětí v předškolním věku opravdu může být pouze jakýmsi průvodcem, který by měl vědět, kdy, co a hlavně jak nejlépe podpořit tak, aby si dítě svůj druhý/cizí jazyk osvojilo, zvláště pokud dítě žije v zemi, v níž je jeho druhý jazyk jazykem majoritní společnosti, a může tedy být tímto jazykem již od počátku obklopeno. (…) můžeme tak zamezit velkým problémům, jež nastávají s nástupem dítěte do základní školy.“
Všem zájemcům o toto téma vřele doporučuji navštívit stránky WWW.AUCCJ.CZ kde je mimo jiné možné stáhnout zdarma příručku „Začínáme učit češtinu pro děti-cizince (předškolní věk)“ a kurz lektorovaný lektorkou Mgr. Lindou Doleží, Ph.D., která Vám nabídne „motivaci pro hledání dalších informací či prohlubování získaných poznatků a především pak podporu při zkvalitňování výuky“.
Celá příručka stojí za přečtení, ale základní doporučení pro výuku češtiny pro děti-cizince v předškolní věku najdete na straně 75.
Návrh struktury a náplně lekce češtiny pro děti-cizince pak na straně 91.